În ultima vreme procuparea noastră number one a fost grădina, de zici că nu știu ce ne-a apucat. Ne-a lovita așa dintr-o dată, ne-am făcut o multitudine de planuri, am făcut cu totul alte lucruri în afara planurilor, am plantat, am tăiat, am modificat, până la urmă cred că n-o să ne mai recunoaștem nici noi curtea. În fiecare sâmbătă ne-am făcut drum pe la magazinul de plante din apropiere să cumpărăm câte ceva și de fiecare dată ne-am întors cu de trei ori mai multe. Sper măcar că entuziasmul nostru este unul teporar, că altfel nu știu ce vom face, cel mai probabil vom da faliment. În fine, față de ce v-am povestit data trecută, am mai făcut o mulțime de alte lucruri, ca să nu mai vorbesc de ideile care s-au mai strecurat de atunci în minte.




În primul rând mi-am numărat trandafirii  moșteniți de la foștii proprietari și am realizat că suntem extrem de bogați: 39 de arbuști în total! Mari, cam bătrânei, dar extrem de sănătoși. Vecina zice că-s frumoși și parfumați, dar asta vom vedea la vară. Sper măcar să-i fi tăiat cum trebuie. Am descoperit și vreo 4-5 goluri printre ei pe care le voi completa la toamnă, mai ales că am văzut o mulțime de soiuri noi extrem de tentante, iar cele mai interesante mi se par cele cu petale în mai multe culori. 

Dar  ce credeți, că ne-am mulțumit doar cu trandafirii??? Nici vorbă! Am plantat separat de ei și alte flori: câțiva crini de diverse culori, bujori, gladiole, dalii și mai nou am achiziționat și niște frezii parfumate, pe care încă n-am apucat să le sădesc din motive -ați ghicit probabil- de vreme. Cel puțin acum sunt sigură că la vară o să mă îmbăt de culori și parfumuri, asta dacă se prind măcar o parte dintre ele. Ba mai mult, deoarece careurile cu flori deveniseră insuficiente pentru planurile noastre mărețe, am purces la o lucrare mai amplă și anume de a mai înființa o "bandă" de flori pe marginea aleii de la intrare. Lucrarea nu e încă terminată, dar sperăm să o finalizam weekendul ce vine, mai ales că va fi unul prelungit (Paștele Catolic). Tot atunci așteaptă să-și înfigă rădăcinile în pământ  doi butași de lavandă și o azalee cu flori roșii. Ah, da! Să nu uit să vă zic de iasomia pe care am plantat-o în fața camerei noastre (abia aștept la vară să deschid geamul!). Și-atât! Am zis stop, nu mai cumpărăm deocamdată nimic, nu de alta dar o să ajungem să ne plantăm flori și pe casă.
 

 
Și apropo de casă, plănuiesc să-mi decorez terasa cu vreo câteva ghivece și suporturi suspendate, cu mușcate curgătoare, dar mai aștept să se încălzească vremea. Am studiat deja problema cu atenție, am citit mai multe pe internet la cunoscători, am analizat și oferta din magazine, mi-am pus pe hârtie câteva combinații, sunt nerăbdătoare acum să văd ce-o să iasă. Probabil o amestecătură totală, ținând cont că pe terasă am mai "moștenit" un leandru cam amărât (sper să-l facem mare și voinic), un mic chiparos și niște plante suculete. O adevărată grădină botanică nu glumă!



Însă marea provocare a fost crearea unei grădini de legume. Potagerul a fost visul meu dintotdeauna, chiar dinainte să ne mutăm la casă, așa că am avut destul timp la dispoziție să studiez teoria și să-mi procur semințele. Primăvara asta am trecut direct la practică. Vă dați seama că nu mă amuz să cultiv dintr-o dată toate cele; am început cu câteva zarzavaturi ușoare, gen ceapă și usturoi, care îmi plac la nebunie verzi și le găsesc foarte greu pe aici, câteva soiuri de salată verde, un rând-două de ridichi. Ah, și am spus și câteva cuiburi de cartofi pe care să-i gătim când sunt noi, aromați, la cuptor, iar pentru asta am semănat și câteva ierburi aromatice. Probabil vor urma și altele un pic mai târziu, sunt curioasă deocamdată cum decurge treaba, pentru un începător ca mine e mai mult decât suficient.



Și cam atât pentru martie. Vremea nu este încă prea prietenoasă în Touraine și nu știu cum se face că exact în weekenduri plouă mai mult, dar om vedea noi cum ne organizăm. Momentan nu se vede nimic din ce-am făcut, doar brazde cu pământ negru, de-ți dau impresia că ai muncit degeaba, să sperăm totuși că nu va fi cazul. Până atunci ne bucurăm de parfumul zambilelor -vai ce bine mai miros! și de multele narcise care au început din păcate să se ofleasca, noroc că se pregătesc lalelele să le ia locul. Dar să vă spun un secret: eu cel mai tare aștept să înflorească liliacul. Nici un alt miros nu mi se pare mai îmbătător.

 Nu știu dacă mă înțelegeți, dar îmi vine să stau toată ziua cu nasu' în ele 






 Leandrul meu amărât. Știe cineva ce l-ar putea ajuta? 




  Brazdele mele cu zarzavaturi. 
SHARE 32 comments

Add your comment

  1. Asteptam postarea asta de ceva timp:D V-ati facut de lucru dar eu zic ca merita. Si vorbesc aici din prisma unui om care isi doreste gradina dar nu a apucat sa faca nimic :) La noi e si mai greu din cauza dulaului caruia ii cam place sa sape , nu la nivel mare dar totusi suficient cat sa faca un rau . Asa ca am gandit gradina in asa fel incat Mojo sa nu poate dauna :D Trandafiri multi imi doresc si eu :D Cat de multi!
    Eu iti urez spor la treaba draga mea si mai asteptam poze cu evolutia ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar ca ne-am facut de lucru :)) O sa vedem cum decurg lucrurile, probabil ca suntem foarte entuziasmati pentru ca suntem la inceput. E drept ca o gradina cere timp si dispozitie, dar cum momentan stau destul de bine cu ambele am zis sa profit :p.
      Imi inchipui cum este cu un caine mare. Pana si Azorel mai sapa dupa te miri ce, insa noroc ca e mic si daunele nu-s prea mari :))
      Multam! Spor la treaba si tie! :*

      Ștergere
  2. Felicitari, e prima data cand comentez, desi ti-am descoperit blogul de mai mult de un an. E o placere sa iti citesc articolele de fiecare data, imi place stilul tau de a scrie si faptul ca sunt asa de bine documentate. De asemenea, avem in comun mai multe hobby-uri : muntele, fotografia, dragostea pentru animale si acum gradinaritul. Felicitari pentru noua casa si pentru gradina, si pentru toata munca si entuziasmul vostru. E visul meu de o viata ca sa spun asa, sa am o casa cu gradina, sunt pasionata de flori, deocamdata am doar o minigradina pe balcon. E mult de munca cu o gradina, dar daca o faci cu placere, merita, o sa va incante rezultatele.. Si eu am zambile inflorite acum si ma rasfat cu mirosul lor. Mult spor in continuare!
    Oana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru aprecieri! Ce ma incanta astfel de mesaje! Ma bucur ca iti place blogul meu si ca citesti fiecare articol cu placere, la fel cum ma bucur si pentru ca imparatsim aceleasi pasiuni.

      Ai dreptate, o gradina implica multa munca, tocmai de aceea o luam si noi incetul cu incetul. Am copilarit la tara, unde aveam o curte mare, imi amintesc ca nu-i chiar floare la ureche.

      Spor la treaba si tie! Si cine stie, poate candva ti se va implini vsul de a avea o gradina mai mare. Eu iti doresc! Te imbratisez cu drag :)

      Ștergere
  3. o sa fie o minunatie!!! cata muncaaaa, dar o sa fie superb!
    in privinta leandrului cred ca pe Dani de la jurnal de gradina sa o intrebi ca stie sigur!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este de munca, dar stii cum este, cand iti place ceea ce faci, munca nu este chiar o corvoada.

      Ștergere
  4. Hop si eu :)
    Daca rezista afara, eu as zice sa pui leandrul in pamant si te-ai scapat de-o grija. Ii place soarele, lumina si caldura. Eventual sa-i schimbi pamantul, daca il lasi in glastra. Alt sfat nu am. Leandrul meu, unul am si e mititel, sta pe veranda balconului si uit sa-l ud cu saptamanile. Sper sa reusesc sa-l mut si eu intr-o glastra mai mare si sa-l cobor in curte la soare, ca sa nu-l mai las sa sufere de sete. In pamant nu-l pun, ca o sa creasca prea mare si imi umbreste trandafirii.
    Tare imi place bordura ingusta de piatra de la stratul narciselor. Vad ca ai si o camelie de toata frumusetea. Cat despre cumparatul impulsiv, cred ca toti noii proprietari trec prin faza asta :) Sa iti infloreasca toate si sa mancati cat de curand salata si cartofi noi !

    PS - freziile e cam tarziu sa le pui acum. Se planteaza toamna, in rand cu narcisele si lalelele. Ma si mir ca ai gasit bulbi de cumparat primavara.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A stat afara iarna trecuta, undeva la adapost de vant, dar nu i-a mers prea bine. Chiar daca nu ninge, clima nu este suficient de calda iarna in zona mea, am vazut ca mai toata lumea tine leandri in ghiveci. Tocmai de aceea ma gandesc ca la iarna sa-l mut la interior. I-am schimbat pamantul, i-am cumparat si un alt ghiveci, ba chiar am pus si ingrasamant, sa vedem acum ce-o sa iasa. Ah, ce mi-ar placea un leandru mare, cum am vazut in zonele meditaraneene, aici in zona mea cam toti sunt amarati :))

      Da, am "mostenit" si o camelie. Cred ca fostilor proprietari le-a placut mult gradinaritul, doar ca in ultima vreme din cauza varstei nu s-au mai putut ocupa de ea cum trebuie.

      Multumesc de sfaturi Dani! Spor la treaba si tie!

      Ștergere
  5. Ce gradina frumoasa ai! La vara va fi si mai frumoasa! Si eu am plantat multe flori la fosta mea casa, unde aveam o curte mare si mult loc de plantat flori. Imi este dor de florile mele. Cat despre florile agatate pe terasa, iti spun de acum ca vor fi o nebunie. Acum doi ani eu am avut petunii rosii si le-a mers atat de bine si au avut atat de multe flori. Florile sunt o mangaiere pentru suflet. Cat despre gradina de zarzavaturi, este mult de munca si uneori nu este foarte placut. Dar daca te pasioneaza, nu te opri, caci va iesi bine. Eu personal nu ma dau in vant dupa gradini de legume, pentru ca am avut si e mult de munca. Poate n-am avut eu atata timp sa am grija de o astfel de gradina. Dar pentru flori, as avea timp oricand. Si in ceea ce priveste trandafirii, trebuie taiati cat mai de la baza, ca sa dea cat mai multe ramificatii si sa infloreasca bine. Vara, cand apar florile, fiecare floare trecuta trebuie taiata, deasupra de prima ramurica cu frunze. Asa o sa iti infloreasca mai mult, mai des si mai frumos. Spor la treaba!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mie mi se par o adevarata mangaiere florile. Aici la mine sunt foarte populare petuniile, mai ales cele "curgatoare", la fel si muscatele. Chiar daca au gradini mari, am vazut ca oamenii tot pun cateva ghivece sau jardiniere cu flori pe terase, sau la ferestre, isi orneaza fantanile, le agata in copaci... Sunt foarte dragute. Iar in orase balcoanele acelea inflorate sunt adevarate obiective turistice.

      Cat despre gradina de legume, deocamdata sunt in faza de incercari :D. Nu ma intind prea tare, vreau sa o iau treptat tocmai pentru ca este mai complicat si implica multa munca. Vreau sa vad cum merge si in functie de asta hotaram daca anii viitori continuam sau punem gazon :)).

      Multumesc pentru sfaturile legate de trandafiri. Spor la treaba si tie!

      Ștergere
  6. Daca vin vreodată în Franța și vreau să văd o grădină botanică, vin la tine direct! :)) Noi ne-am luat două orhidee, una pentru fete, alta pentru băieți! :) Având în vedere că stăm la bloc și cei doi copii mici sunt tare curioși, e greu și cu cele două flori! :) Dar la bunici se schimbă povestea...Au un balcon deschis și au o mulțime de mușcate și panseluțe! :)) Și în camere au și alte soiuri de plante și flori, e foarte frumos să ai casa dichisită așa! Dar îți trebuie timp și răbdare! :)

    Pup, Lari! :* O zi cât mai frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar ca in ritmul asta o sa am o gradina botanica :))!
      Da, la bloc este mai complicat cu plantele, dar daca zici ca ai bunici cu un balcon mare si deschis, atunci te poti bucura acolo de plante.
      Pupici, o zi frumoasa si tie, Maria!

      Ștergere
  7. A, si am uitat sa te rog ceva: cand iti infloresc lalelele, pune niste poze cu ele, ca sa ne incante si noua privirile!

    RăspundețiȘtergere
  8. Spor in toate, deja ati facut foarte multe si arata minunat! Cu iasomie, lavanda, stand afara si savurand o portie de cartofi noi aromatizati, un paharel cu vin... viata! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! Abia astept iasomia, nu stiu daca anul asta o sa infloreasca, deocamdata arata ca un bat :)). Insa numai cand ma gandesc cum miroase, pfff....

      Ștergere
  9. Mie imi place sa le admir(in curtile altora, la gradina botanica, pe blogul tau), sa le fotografiez, dar nu ma vad avand grija de ele in propria mea gradina. Motivul? Stau la bloc si nu ma vad mutandu-ma de aici si nici pasionata de gradinarit nu sunt. Dar pot sa-ti apreciez entuziasmul si incantarea. Spor in toate, draga Larisa. :)
    Narcisele si zambilele sunt senzationale. Bucura-te de ele!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te inteleg, pana la urma fiecare avem pasiunile noastre. In plus gradinaritul implica munca si timp, trebuie sa dispui de amandoua, altfel mai bine o lasi balta. Si aici sunt o multime de persoane care, desi locuiesc la curte, au doar gazon. Fie sunt dintre cei foarte ocupati, fie pur si simplu nu se simt atrasi de gradinarit. Noi deocamdata testam. Daca merge treaba continuam, altfel...punem si noi gazon :))

      Multumesc Nice!

      Ștergere
  10. Eram sigura ca vei avea un zel nebun.Asa e la ineput! Te visezi printre ele,dar eu pe parcurs m-am linistit,cand am vazut cum cresc de repede si mult.Un alt dezavantaj , trebuie udate vara si te leaga de curte.E frumos,dar trebuie sa selectezi,functie de munca si timpul disponibil.Entuziasmul meu s-a estompat in 10 ani.Ai o gradina mate si frumoasa! Aminteste-ti cand am scris:abia astept sa vina primavara in gradina ta! Uite,ca nu mam inselat!Spor la treaba si multe realizari in tot!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asa ma gandesc si eu, ca suntem la inceput si de aceea suntem asa inebuniti :)). Referitor la udat, s-ar putea sa am noroc aici in zona mea, pentru ca ploua foarte mult, mai ales primavara si la inceputul verii. In iulie-august s-ar putea sa fie mai secetoase, dar depinde de la an la an. Anul trecut de exemplu mi-as fi dorit sa nu ploua ))
      Multumesc frumos, spor la treaba asemenea!

      Ștergere
  11. Mirosul florilor l-am simțit până aici! :) Daaaaa, liliacul cred si eu că miroase cel mai frumos dintre toate florile (as adauga si lacrimioarele)
    Superba e gradina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Bia, dar mai avem multe de facut, de curatat, de aranjat in curte. Din pacate in anii trecuti a fost ingrijita la minim, fostii proprietari erau destul de in varsta. Dar ne-au lasat mostenire o multime de flori, inclusiv cativa lilieci. Uite ca lacramioare nu am...
      Multumesc! :*

      Ștergere
  12. frumos inceput de primavara! noi inca nu am iesit la facut ordine :) Nu stiu cum, dar totul anul acesta se deruleaza prea repede... La sfârsitul lui martie am avut soare in fiecare zi, dar a fost racoare si noptile temperaturile au scazut mereu sub zero grade, de aceea nu am scos ghivecele in curte si nici nu am facut altceva decât sa dezvelim trandafirii. Restul a ramas asa, pâna dupa sarbatori. Astazi este sarbatoare mare ViereaMare, duminica sunt Pastile - în Bavaria sunt sarbatori religiose si ziel libere de la serviciu. Suntem ocupati cu aprovizionarea si vopsit de oua :) Este tare frumos la noi de Paste... doar vremea s-a urâtit de tot! Bate vântul, ploua si câteodata e si grindina. Norocul ca pomii nu au inflorit.
    O primavara frumoasa sa aveti, in continuare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca la voi in Bavaria este un pic mai rece ca aici, in general. Aici temperaturile nu prea scad sub 0 nici iarna, decat foarte rar, cand sunt perioade cu adevarat reci. De zapada nici nu se pune problema. Inca ne amintim cu nostalgie ultima zapada din 2012 care a durat...1 zi :)). Insa luna marie de anul acesta a fost destul de capricioasa si rece fata de cea de anul trecut.

      Si aici sarbatorim Pastele duminica aceasta, chiar daca nu suntem catolici, mai ales ca luni este zi libera. Am programat chiar o plimbare :). De fapt de cand sunt aici avem doua sarbatori de Paste :)).

      Pupici si spor la pregatiri, draga Carmen!

      Ștergere
    2. Un Paste fericit! Sarbatoarea Florilor cu sanatate si numai bucurii!

      Ștergere
    3. Multumesc Carmen, asemenea si voua!

      Ștergere
  13. Pffai, abia astept sa ne arati rezultatul final!! :D:D
    Si mie imi place liliacul, dar cel mai si cel mai mult ador mirosul de flori de tei. Abia astept sa infloreasca, mai ales ca este unul chiar in fata geamului. Dimineata pe racoare se simte cel mai bine, e ca un energizant pentru mine :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O da, ai dreptate si teiul miroase demential. Din pacate nu am nici unul in apropiere :(. Esti norocoasa sa ai unul in fata geamului ;)

      Ștergere
  14. La vara va fi o minune gradina ta de trandafiri. Imi place si ideea unei mini gradini cu zarzavaturi, se potriveste bine cu bucataria frantuzeasca unde e nevoie de legume proaspete si multe plante aromatice. Lavanda nu doar ca o sa-ti parfumeze aleea dar o poti folosi si in limonada si dulceturi. Mie imi place foarte mult.
    Sa vezi ce o sa te bucuri cand vor rasari florile si legumele. Si eu am multe flori si de fiecare data cand infloreste una sunt asa fericita, zici ca e sarbatoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa stii ca si eu sunt curioasa de trandafiri. Sunt multi si am vazut ca sunt soiuri diferite dupa frunze, sa vedem culorile si mirosul.
      Treaba cu gradina de legume acum este cam relativa. Cam toate se gasesc la supermarchet proaspete tot anul, si de deasupra nu foarte scumpe, asa ca uneori ma intreb daca se merita munca. Probabil ca se merita pentru gust (care banuiesc ca nu este acelasi) si daca ai o pasiune, altfel ma indoiesc. Eu incerc anul asta cateva straturi, daca nu merge la anu' pun gazon :))

      Ștergere
  15. Ce nebunieeee! Cred ca zambilele alea miros genial!
    Pe langa ele, si eu sunt super innebunita dupa liliac! Si imi mai place mult parfumul de frezii si lacramioare, dar lacramioare... cred ca n-am mai mirosit de o mie de ani...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, zambilele miros intr-un mare fel! As sta numai cu nasu' in ele :))
      Uite ca mi-ai dat o idee cu lacramioarele, n-am in curte, da' am vazut la magazin :D.

      Ștergere

© BLOGUL LARISEI · THEME BY WATDESIGNEXPRESS