Un peu de Provence

in , , , , , by Larisa, august 24, 2012
Eu locuiesc pe Valea Loarei. Mihaela locuieste in Provence. Locuim in aceeasi tara, dar la sute de kilometri departare. Eu n-am vazut Provence, dar as vrea, Mihaela n-a vazut Valea Loarei, dar ar vrea. Asa ca am facut schimb de regiune... virtual, pentru moment. Eu ma plimb putin prin lanurile de lavanda din Provence, iar ea se plimba prin castelele de pe Valea Loarei. Un schimb bun, nu-i asa? Fireste, astept si ziua in care aceasta calatorie va fi reala. Pana una alta, va invit si pe voi toti sa va plimbati cu noi, daca doriti. Deci... dau legatura in Provence, uite ce ne povesteste Mihaela...

Ma numesc Mihaela si sunt fericita castigatoare a 2 ani in Provence. Nimic original in asta, Peter Mayle poate depune marturie, dar asa stau lucrurile. Nu va ganditi ca locuiesc intr-o casuta cu obloane albastre, in mijlocul unui lan de lavanda, ca in spatele meu sta cocotat pe stanca vreun sat minunat...Nu, nu ma invidiati prea tare. Casuta e de fapt o casa imensa, cu mai multe apartamente, obloanele sunt electrice (s-au modernizat oamenii, din pacate), iar lavanda nu creste pe aici decat cel mult in rondurile din intersectii. Stau insa linga mare si la o ora, cel mult doua, de cele mai minunate locuri din Provence. Deci nu ma pling.


M-am tot gandit ce sa recomand, nu pentru ca nu as avea ce, dimpotriva, sunt foarte multe de vazut, mi-e greu sa aleg. M-am oprit la Luberon, nimic surprinzator pentru cei care ma cunosc sau citesc blogul. E una dintre zonele mele preferate. Are toate ingredientele Provence-ului: sate cocotate pe stanci, case vechi cu obloane colorate, strazi mici, mici si pietruite, lavanda, podgorii nesfarsite, livezi, castele.


Nu vreau sa supar pe nimeni, dar Provence vazuta intr-o zi sau doua e ca ...berea bauta calda? :D Nu-mi vine altceva-n minte acum. Daca nu te plimbi alene, fara un scop anume, pe strazile inguste, printre casele vechi, daca nu te duci la boulangerie sa cumperi o paine (nu neparat bagheta, au niste sortimente cu seminte foarte bune, sau pain de campagne) si niste croissante, sau o prajitura super buna (nu ma omor dupa mancarea frantuzeasca dar dulciurile sunt geniale), daca nu mergi printre livezile si viile care umplu dealurile (locuri ideale pentru picnic), atunci nu ai cum sa simti Provence cu adevarat. De aceea eu cred ca Provence nu e o destinatie de o zi, doua, ci de minimum 5 zile, o saptamana.




Sa incepem deci. Luberonul e mare, sunt mai bine de 30 de sate, nici eu nu am ajuns in toate, dar sunt citeva locuri care trebuie musai vazute. As incepe cu Gordes. Francezii zic ca e cel mai frumos sat din regiune. Eu nu ma pot decide cui sa acord titlul de cel mai frumos insa Gordes mi-a placut foarte mult, e superb.

Urcat pe deal, construit in trepte, satul de piatra iti face cu ochiul de departe. Si in drum spre el vei gasi cu siguranta acel point de vue de unde Gordes se arata in toata splendoarea.



Totul e din piatra: casele, strazile, gardurile. Si totul are un farmec made in Provence. Nu e foarte mare, poate fi colindat intr-o zi fara probleme.

Daca e vara poti da o fuga la Abbaye de Senanque, manastirea de lavanda. Inca de la jumatatea lui iunie levantica incepe sa isi deschida miile de flori mici si mov. Cred ca lanul e taiat cam pe la jumatatea lui iulie, inceputul lui august cel tarziu. Abbaye de Senanque e la 10 minute de Gordes, poti merge cu bicicleta, drumul e foarte ingust. 

La un sfert de ora de mers cu masina e alt satuc minunat: Roussillion. In drum spre el o sa vezi ca peisajul isi schimba culorile. Nu, nu ti s-au stricat ochelarii si nici nu te-a batut soarele prea tare, cararile si dealurile chiar sunt portocalii. Pe alocuri chiar rosii. Oficial: argila. Neoficial: o domnita indragostita ce s-a aruncat de pe stanci dupa ce sotul i-a ucis iubitul.

Poti vizita ocna de ocru, cel mult 3 euro biletul. 



La vreo 20 de minute de Roussillion e alt sat de poveste, sau mai bine zis de film, BonnieuxA Good Year, cu Russel Crowe si Marion Cotillard, a fost filmat acolo. Si daca ai vazut fimul sigur ai observat podgoriile infinite, cararile care serpuiesc printre livezi si lanuri de grau. Acesta e Bonnieux. Si se vede cel mai bine de sus, de linga biserica. 

Daca tot ai ajuns la Bonnieux poti merge si la Menerbes, satucul facut celebru de Peter Mayle si al lui Un an in Provence (cam 15 minute). Ca si Gordes, Menerbes sta mandru pe lista celor mai frumoase locuri din Franta. 

In cazul in care nu te multumesti cu lavanda de la Gordes, la mai putin de o ora, cam 40 de minute, e Sault - un satuc urcat pe deal, inconjurat de lanuri de levantica. E una dintre capitalele lavandei asa ca e plin de campuri mov. Te-as trimite la Valensole dar e mai departe, cam 2 ore. Si de la Sault poti merge si pe Mont Ventoux, cel mult 40 de minute cu masina, sau, daca te tine, la picior (am vazut ca Larisa e fan munte deci nu pot omite Mont Ventoux). 



Vrei sa vezi si un oras mare? La o ora de Luberon (zona Gordes, Roussillion) e Avignon. Mie mi-a placut mai mult decat Marsilia sau Aix en Provence.

Daca e intervalul mai - septembrie nu ar strica si o balaceala in mare. Din Luberon, in doua ore esti la Saintes Maries de la Mer. Cam departe, stiu, dar cu ocazia asta nu doar stai la plaja ci vezi si Camargue. Orasul mai e numit si poarta de intrare in Camargue. Zilnic se organizeaza excursii - cu barca, pe cal sau cu jeep-ul - prin delta Frantei. 

Si gata, ajunge pentru o saptamana, nu? Nu de alta dar nu vreau sa alergi prin Provence ci sa mergi incet, sa adulmeci toate mirosurile si sa te bucuri cum trebuie de privelistea minunata, sa simti la vie en rose. 



Provence e frumoasa tot timpul anului, si e verde chiar si iarna, asadar poti sa vii oricand. Primavara vei fi cucerit de milioanele de maci care iau cu asalt toate dealurile, vara vei fi vrajit de intinderea mov si de mirosul de levantica, toamna te vei bucura de paleta de culori, iar iarna vei fi pur si simplu bucuros ca nu vezi zapada, ca totul e verde, si ca termometrele arata chiar si 17 grade Celsius.

Evident ca cei mai multi turisti vin vara, luna august e cea mai plina- nu doar de turisti straini ci si de francezi, august e luna cind mai mult de jumatate dintre francezi isi iau concediu. Asadar daca nu-ti place aglomeratia nu recomand luna august. Ca sa nu mai spun ca preturile o iau razna, mai ales la capitolul cazare. Oricum, exceptand citeva locuri, satele Provence-ului isi pastreaza linistea, stradutele pietruite si inguste nu sunt niciodata aglomerate pina la refuz chiar daca regiunea e plina de turisti.



Provence e de colindat cu masina, exista si autobuze, mai ales vara, dar cred ca masina e cea mai buna solutie, ai libertate de miscare si poti vedea mai multe locuri. Noi am inchiriat la inceput, de la aeroport, costa cam 250-300 de euro pe saptamana, in functie de masina. Cel mai apropiat aeroport e Marseille Provence. Asta e de fapt problema, cand vii din Romania, ca nu exista curse directe spre Marsilia, trebuie sa schimbi la Paris sau Munich, si nici preturile nu sunt foarte mici. Dar Provence e nepretuita :) 



V-a placut? Mie daaaa.... cred ca o sa imi fac un drum pe acolo...candva, in curand. Daca vreti sa cititi mai mult, despre fiecare loc in parte, despre minunata Provence,intrati pe blogul Mihaelei

Daca vrei sa citesti si despre plimbarea Mihaelei pe Valea Loarei, intra AICI


PS: Ati vazut (sper) A good year, nu? Daca nu pune-ti mana si vedeti-l! Eu atunci m-am indragostit de Provence... Sau mai bine cititi cartea, Un an in Provence (Peter Mayle)!

SHARE 35 comments

Add your comment

  1. frumos post , bravo fetelor !

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumoasa tara aveti...... dar si a mea! E mult mai calda si ospitaliera!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa-i Minnie! Olandezii sunt mai primitori. Si Olanda este faina, mi-ar place sa o vizitez!

      Ștergere
  3. Foarte frumoasa si pitoreasca zona... ce as vrea si eu sa o vad.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da este o zona faina. Nici eu n-am ajuns decat virtual :)) dar n-au intrat zilele-n sac, nu-i asa? Avem timp sa le vedem :).

      Ștergere
  4. OMFG! :(((( VREAAAAUUUUU ACOLOOO!!! :((

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce pofta mi-ai facut de Provence, de satele de pe-acolo, sa le cutreier cat am chef... Cred ca si cu bicicleta ar fi frumos de plimbat pe-acolo, nu? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, clar si cu bicla cred ca e fain. Si la pas...si in orice fel cred :). Este o regiune tare frumoasa!

      Ștergere
  6. Mi-ar placea sa ajung primavara sau vara in Provence, pentru ca ador si rosul macilor si violetul campurilor de lavanda. Este unul din visurile mele in materie de turism, alaturi de Valea Loarei si de Coasta Amalfitana. Sa nu mai zc de Andaluzia ca ma cuprinde iar dorul de duca si abia ce-l mai potolisem. :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Campurile de lavanda mi se par extraordinare. Cred ca si toamna este frumoasa zona. Coasta Amalfitana si mie mi-ar place, la fel si Coasta de Azur...Off, cate sunt de vazut daca stau sa ma gandesc ...

      Ștergere
    2. daaaa, coasta amalfitana, sunt de acord cu voi :)))coasta de azur...nu vara,eu astept sa plece turistii sa dau o fuga

      Ștergere
    3. da, cred ca ai dreptate, vara este aglomerat acolo :)

      Ștergere
  7. Wow, multumiri Mihaelei si tie pentru aceasta plimbare. Superbe pozele si citind randurile pot spune cu mana pe inima ca nu as refuza 1 saptamana de plimbari fara tinta prin Provence.. ufff .. ce dor de duca m-a luat!

    RăspundețiȘtergere
  8. Superb, mi-au placut ambele articole!
    Mihaela, sper sa mai fii acolo pe cand ajung in zona! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca ajungi anul asta ...apoi, nu se stie. eu sunt cu termene de expirare rapid :))) azi stiu ce e, maine...mai vedem :)

      Ștergere
  9. Foarte frumos articol! Felicitari Mihaelei!

    RăspundețiȘtergere
  10. de-a dreptul superb!
    ne imbolnaviti fetelor!!!!!

    felicitari amandurora!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. aoleu,pai daca e vorba pe asa nu mai facem :)

      Ștergere
    2. Merci Alice, ma bucur ca ti-au placut..si sper ca te-am imbolnavit in sensul bun :)))

      Ștergere
  11. Foarte frumos ! abia astept sa vizitez ambele, si Provence si Valea Loarei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim Dia! Sunt frumoase ambele regiuni, speciale fiecare in felul lor, la fel ca multe altele din Franta :). Te asteptam in vizita ;)!

      Ștergere
  12. fotografii de vis! superbe peisaje, vazute prin ochi de artist! minunate explicatiile aferente, multumesc mult pentru plimbare, Mihaela si Larisa!
    sa aveti un weekend minunat! :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Fetelor voi mă cunoaşteţi şi ştiţi ce mi-aţi făcut cu articolul ăsta, nu? Sunt îndrăgostită până peste urechi de Provence... ufff...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))) Da, stim, stim...n-a fost cu intentie rea :p...

      Ștergere
  14. Superb. Am descoperit în articolul vostru aceeaşi pasiune cu care Peter Mayle descrie Provence în romanul său. Felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Felicitarile se indreapta catre Mihaela ;)! Despre un astfel de loc nu ai cum sa scrii decat cu pasiune...

      Ștergere

© BLOGUL LARISEI · THEME BY WATDESIGNEXPRESS