Saumur castelul de pe deal

in , , , , , by Larisa, februarie 07, 2013

Saumur Valea Loarei Franta

Am plecat duminică hotărâți să mergem la Angers, un oraș aici aproape de mine, drăguț, unde se găsește și un castel. Da, aici se găsesc castele peste tot, chiar și la marginea drumului. Vorbesc serios! Mergând noi așa pe autostradă spre Angers, ne lovește brusc ideea să ne oprim la Saumur mai bine, ca să nu mai batem atâta drum, că e și acolo un castel frumos.

Ce este Saumur? Saumur este un orășel la vreo 80 de km de Tours, în regiunea vecină Pays de la Loire. Asta se întâmplă pe hartă, geografic și administrativ vorbind, că pentru mulți Saumur rămâne în inima regiunii Anjou.

Cine mai e Anjou ăsta? Anjou este o regiune istorică și culturală, care corespunde vechii provincii-ducat Anjou din perioada medievală, cu capitala la Angers.  Chiar dacă ea astăzi nu mai există fizic pe hartă, termenul este încă utilizat pentru a defini teritoriul departamentului Maine et Loire. Populat de gali în antichitate, Anjou devine unul dintre cele mai importante principate franceze, urmând să fie atașat mai apoi la regatul Franței. Astăzi Anjou este cunoscut pentru vinurile sale, castele și satele pitorești.

Că să fie mai clar, regiunea asta pe care o știm cu toții ca Valea Loarei și pe care o vizitează toată lumea pentru numeroasele castele, se împarte cam în trei bucăți, după cum cobori de la capitală: Coeur Val de Loire și Loiret, adică bucata de pe lângă Blois și Orléans, apoi Touraine, regiunea din jurul orașului Tours, cea mai frumoasă și cu cea mai mare concentrație de  castele și nițel mai încolo acest Anjou.

Dacă clarificarăm situația, acum să trecem la lucruri mai interesante, că nu țin să facem lecții de geografie.

Bun, păi dacă Touraine am tot bătut-o în lung și în lat, a venit vremea să descopăr și puțin din Anjou. Deși nu este cea mai vizitată de turiști, încă de la prima plimbare pe acolo, astă toamnă, când am făcut drumul vinului Saumur-Champigny, am simțit o atracție deosebită față de această zonă, parcă ar fi avut ceva special, care mă încânta și mă chema să descopăr.  Nu știu dacă ați simțit vreodată asta în vreun anume loc. Efectiv m-a fascinat. Și regiunea și vinurile.

Saumur este un orășel pitoresc, așezat de o parte și de alta a Loarei, o parte din el fiind chiar pe o mică insulă în mijlocul fluviului, insula Offard. Mai multe poduri leagă cele două maluri, unele vechi din piatră, altele noi din fier. Vara se organizează spectacole pe Loara cu bărci cu pânze. Cred că este fantastic. Saumur este și capitala echitației, aici funcționând una dintre cele mai prestigioase școli în domeniu. Și dacă tot este un simbol calul, vara te poți plimba cu trăsura prin oraș

Saumur Valea Loarei Franta

Însă până la bărci și cai, cum intri în Saumur, nici n-apuci să traversezi Loara, că te lovește în față castelul. Castelul Saumur stă cocoțat pe un deal, de unde domină tot orașul, oglindindu-și de secole turnurile în apele Loarei. Te izbește efectiv, nu ai cum să nu-l remarci. Are un aer puțin fioros, sinistru, de fortăreața medievală, cu vârfuri ascuțite și muchii tăioase.

Ca să ajungi la castel, traversezi podul și pătrunzi în centrul vechi al orașului. Acela pe care-l descrie frumos Honoré de Balzac în romanul Eugénie Grandet, pe care chiar îl citii de curând.

Acolo sus pe deal, poți urca cu mașina sau pe jos, pe niște străduțe intortochiate. Am urcat cu mașina. Drumul până sus, scurt de altfel, că e un deal totuși, nu munte, șerpuiește îngust printre case troglodite. Ce sunt astea? Sunt case săpate în stâncă. În deal. O bucată de casă este afară, iar o mare parte înăuntru. Când am făcut drumul vinului la Turquant, primarul ne-a povestit cum că inițial acolo erau cariere de piatră, iar muncitorii că să locuiască mai aproape de locul de muncă și-au amenajat locuințe în găurile rămase după. Unii spun că piatra a fost folosită de fapt pentru construcția celebrelor castele. Încă mai există o mulțime de astfel de locuințe. Sate întregi. În unele astfel de case funcționează restaurante, n-am fost, dar mi se pare super interesant, sau cave unde se păstrează vinul. Unele sunt turistice și se pot vizita. Degustarea este obligatorie!

Dacă de jos aveam o priveliște deosebită cu castelul cocoțat, de aici de sus, aveam tot orașul Saumur și Loara la picioare. Vântul bătea să mă dea jos și era un frig acolo de îmi crăpau oasele. Dar ce conta? Panorama era spledida.

Ca să intri în curtea castelului și să te plimbi în jurul lui nu plătești nimic. Plătești doar pentru interior,  castelul adăpostind Muzeul Municipal și Muzeul Calului. Construit inițial ca o fortificație în secolul X, trece prin mâna mai multor proprietari, conți și duci de Anjou, fiecare aducându-i câte o modificare sau o întrebuințare. Castelul Saumur devine astfel pe rând, reședința, închisoare și depozit de arme și muniții. În secolul XX primăria orașului Saumur cumpără castelul, îl renovează și îl transformă în muzeu. În anul 2001 o parte din zidul ce domină orașul se prăbușește peste casele din vale, astfel că au loc lucrări până în 2007 pentru consolidare și restaurare.

N-am intrat în interior din simplu motiv că era închis în această perioadă. Probabil tot restaurare. Fiind foarte vechi se lucrează frecvent la întărirea lui să nu cadă peste oraș. Vara, în curte au loc spectacole de teatru cu cavaleri călăre și domnițe, încheiate noaptea de focuri de artificii. Am citit pe site și cred că e tare interesant. Prețul nu mai este la fel de interesant în schimb, biletul de intrare costând 18 euro, ceea ce face din Saumur unul dintre cele mai scumpe castele ale Loirei.

Tradițional de mâncat aici sunt les fouées, niște pâinici mici, copate rapid în cuptor cu lemne, ca niște turte, pe care întinzi niște rillettes, sau brânză de capră, ori unt sau gem de mere. Sunt bune. Am mâncat toamna trecută la Turquant. Acum mi-era prea foame și mi-am luat un sanviș adevărat. De băut...bei vin, Saumur Champigny -roșu și Cabernet D'Anjou -rosé. Sunt preferatele mele.

Saumur Valea Loarei Franta

Cam ăsta este Saumur. De venit, clar vara să fie. De ocolit, ar fi păcat. Saumur este, pentru mine cel puțin, unul dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am văzut pe Valea Loarei. La fel ca întreaga regiune Anjou. Cum scriam mai sus, are ceva unic, fascinant. Am găsit aici locuri agreabile, liniștite și pitorești, locuri rupte parcă din alte vremuri. Anjou parcă respiră un aer aparte. Un aer medieval, plin de povești și legende cu cavaleri călăre, seducător și romantic.

SHARE 54 comments

Add your comment

1. superbe pozele, tot!! de unde te informezi, draga mea, ador toate informatiile! in Saumur nu am avut ocazia sa merg, am fost o zi doar pana la Angers, dar nu am ajuns la castel, era in renovare. te pup si weekend frumos!

1. Mersi!
      Pai in general cand vizitez ceva, orice, imi place sa citesc inainte despre. De obicei pe internet, prin carti turistice sau pliante. De multe ori citesc pur si simplu despre locuri, fara sa urmeze vreo vizita :)). Doar asa pentru ca imi place sa adun cunostinte.
      De exemplu la articolul de fata, datele istorice le-am citit intr-un ghid pe care il am in biblioteca "Les chateaux de la Loire".

2. foarte frumos! intersante si informatiile cu casele "troglodite"
    Castelul e superb, 18 euro e un pret colosal totusi, nici cele faimoase de pe Valea Loarei nu sunt asa scumpe ....
    Cred ca pozitionarea si cerul gri a ajutat pozele facute! sunt spectaculoase

1. Da, este foarte scump. In general pretul este de maxim 10 euro. Probabil pentru spectacolele alea, nu stiu.
      Pozele mi-au iesit asa intamplator,am fotografiat cu soarele in fata, dar ascuns dupa o pazla de nori. Apoi le-am mai editat eu putin sa le fac mai luminoase un pic.

3. ce fotografiiiiiiii! wow, ce zona! pai tu locuiesti acolo unde noi dam bani grei sa putem petrece cateva zile de concediu :) Norocoaso!
    Frumoase povestile pe care ni le-ai spus. Multumim pentru plimbare!
    O seara minunata iti doresc!

1. Multumesc Carmen. Da, este o zona frumoasa, n-am ce zice. Incerc si eu sa descopar cat mai mult din ea, putin cate putin,ca sa o savurez mai bine :))
      O seara minunata asemenea!

4. superb. trebuie sa ajung si eu pe acolo odata si odata

1. Trebuie! Mai ales ca e mai aproape acum ;)! si inca n-a dat faliment Ryanair, ai zbor direct ;)!

2. nu dau aia faliment, nu ma agit :)

5. M-ai lăsat fără cuvinte cu prima fotografie... Atât! Nici nu am mai fost în stare să citesc, am stat şi m-am uitat la ea şi m-a fermecat. Dar mi-am revenit, fiindcă nu am putut să ratez povestea... :) Ştiu că eşti un fotograf minunat, dar uite ce face şi un aparat bun! :)
    Vorba lui Carmen, eşti o norocoasă fiindcă te afli într-un loc atât de minunat, printre castele, poveşti şi sate atât de pitoreşti.

1. Multumesc Mira! Ma bucur ca ti-au placut!
      Da, aparatul e foarte destept si inca n-am invatat eu sa-l folosesc la intreaga capacitate. Usor-usor se invata toate :)

6. Castel langa castel, ca margelele pa ata...asa e pe la tine :)
    Superb, ce sa mai spun? Panorama orasului e fara cuvinte. Si castelul pare foarte frumos, nu mi se pare ca ar fi nici fioros, nici sinistru :)
    Fotografiile sunt superbe. Gata! Nu mai am cuvinte! Locurile sunt de vis si, cum spui, poate ca vara sunt cu mult mai frumoase.

1. Multumesc Elly!
      Categoric vara, in zilele insorite e mai dragut. Numai ca si vara zilele insorite sunt numarate pe aici :))

7. Super fotografii. In prima am avut senzatia ca masinile merg pe apa, foarte bun unghiul :)

1. Mersi! E apa foarte crescuta, aproape la nivelul parcarii. In mod obisnuit, vara, toamna nu este asa, scade mult.

2. numa buna ca sa iasa pozele bine :)

8. cat de superb arata, zici ca sunt imagini dintr'o carte de povesti! :)

9. Imaginile sunt de-a dreptul spectaculoase.
    sa o citez pe @roscata: "zici ca sunt imagini dintr'o carte de povesti! :)"
    Superbe!

10. Te-ai specializat în facut fotografii.... sunt foarte frumoase!
    Un weekend minunat!

11. Am vazut acolo o fraza ce mi-a atras atentia. Eu cand am zis ca articolul a fost o adevarata lectie de geografie, am spus-o admirativ. Nu merg pe bloguri sa fiu ironica sau rautacioasa... Incerc sa-mi temperez latura asta...daca exista. :D Dar chiar nu era cazul cu blogul tau si cu articolele tale. Uneori esti inteles gresit, nici nu mai stii ce sa mai comentezi...

1. Nice, scuze de neintelegere, nu are nici o legatura cu tine.
      Eu am zis asta aici ca poate sunt multi cititori care nu apreciaza detaliile geografice, istorice si se plictisesc citindu-le sau sar peste. Daca ar fi dupa mine, as scrie mult mai multe, pentru ca eu personal le gasesc interesante. Dar am vazut ca lumea nu prea le digera pe bloguri.
      Dar sati linistita, nu are nici o legatura cu comentariile tale anterioare. Imi pare tare rau ca ai inteles asta :( N-a fost cu intentie :(

2. Eu cred ca la genul de articole pe care le scrii tu sunt binevenite cateva detalii "tehnice". Nu sunt plictisitoare, dimpotriva, sunt interesante.
      Cat despre zona prezentata in articol mie mi se pare extrem de romantica. Imaginea 11(parca) cea cu podul peste Loara, este elocventa in acest sens. :)

12. Excelenta postare. Pentru mine este cea mai buna din câte am citit la tine pe blog. Un melange savuros de imagini, poveste, mâncăruri și vinuri. Pozele sunt foarte expresive. Prima mi-a dat un fior de plăcere...Valea Loarei amintiri și vise!

1. Multumesc Corina!
      Ma bucur tare mult ca ti-a placut.
      Ai vizitat regiunea?

2. Am avut ocazia datorită soțului meu. Lucra la o firmă franceză și era detașat cu lunile în Franța. Așa am ajuns pe Valea Loarei la Chenonceau. Am mai vizitat Bretania, Normandia, Parisul cu imprejurimile și Coasta de Azur la diferențe mari de timp, adică 2002,2004 și 2010. Franța este țara mea favorită pentru vacanțe.

3. Interesant!
      Da, Franta este clar o destinatie minunata de vacanta, sunt multe locuri frumoase. Am vazut si eu o bucatica din ea si vreau in viitor sa vad si restul. O savurez putin cate putin :).

13. Un loc de trecut pe lista :''Cand mergem in vizita sa o zapacim pe Larisa'' :D:D Minunate fotografiile ca de obicei , iar locul graieste de la sine! Superb!

1. Mersi!
      :))) Te astept! Pana atunci cred ca o sa devin un bun ghid pentru Valea Loarei :))

14. parca vad domnite si cavaleri :)

15. Ce istorie trebuie să fi avut!

16. Excelente si pozele si articolul.
    Cand am fost noi, santurile de aparare erau pline de iepuri salbatici. Asta va fi imaginea cu care voi asocia mereu Saumur-ul.

17. Ce frumos ! Fotografiile sunt superbe. Aia cu barca si cea cu bancuta in fata lacului mi-au placut in mod special. Bravo.

1. :))) m-am zapacit, vorbeam de pozele din articolul precedent. Dar si astea sunt absolut superbe. Mi-as fi dorit sa ma fi nascut pe vremea aia sa locuiesc intr-un castel ca asta :D

2. :)) Nu-i nimic, ma bucur ca ti-au placut si astea si celelalte :).
      Si eu ma intreb uneori cum ar fi sa fi trait in acele vremuri. Dar si acum mai sunt oameni bogati, marchizi, baroni care traiesc in castele. Majoritatea castelelor de aici sunt private. Un corp este muzeu, in celalalt se locuieste.

18. Imi povestesti si mie cate ceva despre clima acestei zone in care locuiesti?
    Este foarte ploioasa?
    Sau ...sunt multi tantaripiscatori?
    Sunt medic, imi dorresc sa ma re...asez in Franta si-mi caut nu loc care sa nu fie doar frumos (pe-acolo peste tot este mirific).
    Cristina

1. Clima de aici este ok, in sensul ca iarna este foarte blanda, nu prea ninge niciodata si foarte rar teperaturile scad sub 0 grade. Vara nu este prea calduroasa, in sensul ca nu este canicula decat foarte rar, in medie cam 26 de grade. De plouat, eu zic ca ploua in limite normale, dar mult mai des ca in Romania.
      O mica observatie, vremea aici este foarte schimbatoare, chiar si in cursul aceleiasi zile.
      Tantari piscatori n-am intalnit niciodata.

19. Draga mea Larisa te informez oficial ca ma omori cu zile :)))). E S-U-P-E-R-B. Cred ca pozele sunt minunate asa cu vremea pe care ai prins-o tu...face totul mai vechi si mai misterios :).

1. Pai te astept pe aici ;)!
      Cred ca soarele ascuns dupa pazla aia de nori a facut tota atmosfera.

20. Îmi imaginez ce frumos trebuie să fie vara!:)
    Văd că ai trecut pe panorame :) Bravo, îmi plac!

1. ...sau toama cand se coc strugurii :)
      Multumesc Cora! Si mie imi plac panoramele, nu fac foarte multe, doar can cer peisajul :).

21. Sa iti plimbi piciorusele pe acolo si pentru noi pentru ca e superb si te invidiem!:)

22. Wow! Superb Samur asta! Ca asezare seamana cu Amboise, dar ca arhitectura, cu Chaumont :)

1. Da, seamana cu Amboise ca e deasupra orasului. La Chaumont n-am fost,dar cred ca ai dreptate din ce am vazut prin poze.

23. Ti-am acordat un Liebster award :)

1. Multumesc!
      Arunc acum un ochi la tine pe blog sa vad despre ce e vorba :)!

24. Este mereu o placere sa vin la tine pe blog, vad numai postari impresionante, este pacat ca nu ne oferi imagini cu destinati mai happy, insa nu e timpul pierdut...
    Multumesc frumos pentru ceea ce scrii, pentru postari, pentru blog mai exact!

1. Multumesc!
      Depinde acum ce intelege fiecare prin happy, nu :)?