Acum ceva vreme mi-a ajuns întâmplător în mâini un pliant despre Festivalul Grădinilor de la castelul Chaumont sur Loire. Inițial mi-a sunat foarte tentant, pentru că îmi plac la nebunie grădinile și chiar eram curioasă să văd cu ce mă uimesc arhitecții peisagiști, dar când am văzut că este vorba despre grădini contemporane, ceva mai abstracte, tentația parcă a mai scăzut în intensitate. Nu mă pricep prea tare la stiluri de grădini, sau îmbinări armonioase de plante, dar îmi place să le admir cu minimele mele cunoștințe și simț de frumos ori de câte ori am ocazia, deși recunosc că arta modernă a amenajării lor nu este chiar pe înțelesul meu.


Se pare că Domeniul Chaumont sur Loire găzduiește anual, începând cu anul 1992, Festivalul Internațional al Grădinilor, festival ce pune la încercare creativitatea peisagiștilor din întreaga lume. Eu abia anul acesta am auzit de el. În fiecare an o temă este propusă; cu tema "Grădinile păcatelor capitale", ediția de anul acesta nu face se pare decât să aprofundeze tema primei ediții, intitulată simplu, dar totodată complex, "Plăcerea". Grădina secretă a fiecăruia dintre noi nu ascunde oare mici păcate? La acesta întrebare au trebuit să răspundă designerii, și chiar dacă pare un pic cam greu să exprimi răspunsul creînd o grădină, tema a inspirat destul de mulți creatori de spații verzi, juriul având de ales din 300 de proiecte. 



Pe cele 3 hectare puse la dispoziție de Domeniul Chaumont numai pentru acest festival, sunt amenajate cele 26 de grădini câștigatoare, "Când avarul visează", "Păcate virtuale", "Purgatoriul tentațiilor", sau "Alegoria acvatică a celor 7 păcate" fiind doar câteva dintre denumirile acestora. Grădinile prezentate pe tema păcatelor de moarte încearcă să evoce cu subtilitate schimbările și excesele societății în care trăim. Un exemplu ar fi grădina numită "Paradisul inversat", cu mulți cactuși și cu miros de cauciuc, ce simbolizează societatea consumatoare, excesul de plouare și schimbările climatice. Un alt exemplu interesant este grădina "Florile blestemate", cu plante stuperfiante, sau plante cu diverse acțiuni asupra psihicului uman. În viziunea creatorilor, soarta lor nu este de invidiat: reprimate, interzise, reglementate, distruse, chiar și ele sunt victime ale nedreptăƒții umane. Această grădină vrea a fi o metaforăƒ pentru furia plantelor destinate calmăƒrii furiei oamenilor.
 
Nu pot afirma că am înțeles pe deplin tot ceea ce artiștii peisagiști au încercat să transmită prin creațiile lor, dar până la urmă nici nu este nevoie, fiecare dintre noi având un stil propriu de a transmite și de a percepe lucrurile. Cu toate astea mi-a făcut plăcere să mă plimb prin grădinile amenajate, să admir ingeniozitatea, creativitatea și totodată munca și migala care au dus la realizarea lor. În afară celor 26 de grădini înscrise la festival, mai există creații peisagistice interesante într-un alt colț al domeniului, Preeria Goualoup. Tot aici pot fi admirate câteva opere de artă modernă, întocmai că cele din parcul istoric al castelului. 

"Cutia mea"- designerii propun vizitatorilor o plimbare prin grădina lui Harpagon (Avarul lui Molière) și sunt invitați să descopere aurul ascuns într-o cutie din imima grădinii. 

 "Păcatele Virtuale"-o metaforă a secolului XXI, care ezită între real și virtual.

"Lăcomia"

"Bloom"

"Haute Culture"- Aranjamentele florale asemănătoare unor rochii așezate pe podomuri înalte, sunt, în viziunea creatorilor, o metaforă a superficialității, mândriei, a dorinței de a fi văzut și remarcat

"Grădina în cutie"- prin care creatorii denunță societatea de consum în care trăim, avariția, lăcomia și nu în ultimul rând, deșeurile pe care le lăsăm în urmă. 
"Domeniul Narcisei"- cu un lac în formă de oglindă misterioasă ce simbolizează vanitatea. În viziunea artiștilor, suntem atât fascinați de cadrul săƒu aurit și caracterul magic, prețios și misterios, încât niciunul dintre noi nu va mai fi interesant de reflexia norilor în apă, de narcisele din jur,  sau de plantele acvantice de pe fundul ei.  

Carré & Rond 

"Carbon Pool"

"Sculpture de brume"- de Fujiko Nakaya- Preeria Goualoup (norul de aburi face parte din creația artistică )

 Preeria Goualoup


Festivalul s-a deschis pe 05/04/2014 și se va închide pe 02/11/2014. Biletul de intrare costă 12 euro (doar festival+parc du Goualoup) sau 16 euro (tot domeniul=castel+parc istoric+festival+parc du Goualoup) .


SHARE 15 comments

Add your comment

  1. mie mi se pare interesant pentru ca nu e doar un festival al gradinilor. sa "vorbesti" despre consum, poluare, deseuri, lipsa de comunicare, superficialitate, prin plante, mi se pare foarte ingenios.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este intr-adevar ingenios! Nu stiu care au fost temele de anii trecuti, dar pacatele de moarte raportate la societatea zilelor noastre prin niste gradini cer ceva creativitate.
      Pe de alta parte, fara explicatiile din pliant recunosc ca nu prea m-as fi prins despre ce a vrut sa exprime fiecare creator...

      Ștergere
    2. clar, noroc de pliante zic si eu. asa i cu arta moderna, daca n ai instructiuni de folosire.. :-p

      Ștergere
  2. Se poarta si prin Canada genul asta de expozitii, pana acum am vazut doua, una mai abstracta ca alta, dar pot spune ca ma prinde genul chiar daca ce inteleg eu e greu de exprimat in cuvinte :D Si nu-mi pun problema ce-a vrut sa exprime artistul.

    Preferata mea e Carbon Pool :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu recunosc n-am mai vazut aici astfel de expozitii. Am vazut doar cu sculpturi, picturi, foto, in general prin diverse muzee, dar expozitie de gradini nu. Sau poate nu stiam eu de ele...
      Ma gandeam eu ca pe tine te prind ;)

      Mie mi-a placut cel mai mult Carré & Rond. Mai erau si altele interesante, dar nu le-am pozat chiar pe toate.

      Ștergere
  3. Ideea gradinilor e tare ingenioasa, mi-ar fi placut si mie sa admir si sa fotografiez realizarile. Esti foarte norocoasa ca ai avut sansa de a participa la asemenea expozitie. Si sa scrii despre un lucru atat de deosebit. :) Stii ca si eu le iubesc. :D
    Norul acela de aburi e fascinant, pe mine una el m-a intrigat cel mai tare. :))
    Saptamana frumoasa, Larisa. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Nice!
      Norul de aburi mi-a placut si mie. Initial credeam ca e un "accident", nicidecum nu ma gandeam ca face parte din gradina cu pricina :)).
      Sunt interesante intr-adevar astfel de expozitii, chiar daca adesea e cam dificil sa rezonezi cu autorii lor. Dar pana la urma fiecare e liber sa inteleaga ce vrea din ele. Ne starnesc imaginatia :).

      Ștergere
  4. Mi-au placut ultimele 4 poze ca simbolistica dar mai ales ca simplitate, cu toate ca la "carboon pool" mi-a tresarit sufletul la vederea copacilor taiati :( Foarte interesant ca mod de exprimare insa nu stiu cat de mult ajuta. Planeta e devastata, oamenii sunt letargici, mesajele de genul n-au forta necesara de constientizare.

    N-am vazut niciodata o astfel de expozitie, ca loc de relaxare cu siguranta merita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bineinteles ca nu ajuta la nimic Renutzule. Lumea le admira si atat. Putini isi bat capul chiar si sa inteleaga ceva din ele, dar sa mai si invete sau sa actioneze in consecinta. Uneori ajung la concluzia ca suntem pieduti...

      Ștergere
  5. Vai, ce imagini superbe! Foarte frumos si detaliat articolul :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt curios cum afost creat acel nor de aburi.
    Prin plante sau prin combinatia dintre apa fierbinte si calda...
    Asemeni sunt curios si cat traieste acest nor daca nu e intretinut...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincera sa fiu si eu sunt curioasa pentru ca nu scria despre tehnica in pliantul primit la intrare...Cu siguranta este intretnut zilnic pe durata festivalulului.

      Ștergere
  7. Foarte interesant! Chestia aia cu aburi e geniala! Cum frate sa te gandesti la asa ceva? Sunt curioasa cum "fabrica" aburii aia.

    Noi n-am intrat la Festivalul gradinilor atunci cand am fost la Chaumont, ni s-a parut cam scump pentru noi care vedeam vreo 3 castele in ziua aia. Plus ca nu prea mai aveam timp...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E cam scumputa intrarea la festival intr-adevar mai ales cand ai mai multe castele in plan pt ziua respectiva. Eu sincer am mers sa vad castelul special pentru festival ca eram curioasa, desi recunosc ca ma asteptam la altceva, dar deh, pt mine e diferit ca-s aici.
      Sunt multe gradini ingenioase acolo de te intrebi cum naiba de s-au gandit la asa ceva....Cat despre aburi, nu scria despre tehnica in pliant si nici n-am stat sa caut pe net. Ca sa nu mai zic ca atunci cand am intrat am crezut ca or fi dat foc la ceva acolo :))) nicidecum ca asa e gandita gradina.

      Ștergere

© BLOGUL LARISEI · THEME BY WATDESIGNEXPRESS