Nu știu dacă este de vină vârsta și instinctul de conservare pe care ea îl activează adesea, sau faptul că subiectul este foarte dezbătut și promovat în ultima vreme, dar una dintre principalele hotărâri pe care le-am luat pentru anul ce tocmai a început este, așa cum spune și titlul, să abordez un stil de viață mai sănătos. Acum ce să spun, nu sunt chiar o persoană care cu un stil de viață haotic. Nu consum multe prostii, mănânc regulat și destul de echilibrat zic eu, gătesc, beau alcool doar ocazional, nu (mai) fumez de ceva vreme, nu sunt o persoană chiar sedentară și nici nu pot spune că duc un trai prea stresant. Dar întotdeauna este loc pentru mai bine, nu-i așa? Astfel că pentru 2016 mi-am propus să: 

- nu mai mănânc (mai deloc) prostii. Cum spuneam, nu pot spune că consum foarte multe alimente nesănătoase, dar mă gândesc să consum și mai puține de atât. Mai rar pizza în oraș, mai puține băuturi îmbuteliate, mai deloc fast-food (recunosc, mai dau iama din când în când);

- gătesc mai mult și mai variat. Nu pot spune că bucătăreala este chiar o pasiune pentru mine, dar nici că este un tărâm necunoscut. Acum zău, trebuie să mâncăm nu-i așa? Regulat, echilibrat și de preferat cât mai sănătos. Eu chiar sunt curioasă ce mănâncă cei care susțin că nu gătesc. În plus, a găti nu mai înseamnă astăzi o viață petrecută la cratiță ca pe vremea bunicii, sunt o mulțime de rețete ușoare și sănătoase, care implică efort minim și timp puțin în bucătărie, așa că anul acesta vreau să mă străduiesc mai mult, să mă îmbunătățesc, să descopăr și să variez preparatele pe cât posibil. Și apropo de bucătăreală...

- îmi cumpăr un aparat de stors fructe "deștept", astfel încât să-mi prepar propriile mele sucuri naturale, mai ales în sezon. Din păcate ceea ce vreau eu, un anume storcător de fructe și frunze prin presare la rece, este destul de scump, așa că până una alta folosesc robotul din dotare; 

- îmi cumpăr un grill electric, pentru că îmi plac la nebunie "chestiile" fripte, iar în sezonul rece, sau atunci când vrem o frigăreală rapidă, este muuult mai practic decât cel din curte; 

- îmi cumpăr o sorbetieră pentru că sunt amatoare de înghețată vara, iar înghețatele din comerț, oricât de bune ar fi, sunt foarte artificiale. Și cum intenționez să-mi organizez o livadă cu pomi fructiferi în curte, o astfel de mașină îmi să-mi prepar propriile sorbeturi și înghețate de casă, fără aditivi și cu posibilitatea de a controla cantitatea de zahăr. Și că veni vorba... 

- ... duc o viață fără sau măcar cu cât mai puțin zahăr. Norocul meu este că nu sunt o mare amatoare de prăjituri, așa că nu va fi o tragedie;

- beau cât mai multe ceaiuri. Beau ceai și în prezent, uneori chiar nu mă încurc, seara tot ceainicul e al meu. Am început, pe lângă diverse amestecuri de plante și fructe, să beau și ceai verde, fiindcă am învățat să-l prepar (să nu pun mult ceai, să nu pun apa clocotită și să îl las puțin timp la infuzat) și fiindcă în combinație cu iasomia mi se pare genial. Beau și ceai negru, tot în diverse combinații și amestecuri, numai cu rooibosul nu pot să ajung la relații mai bune;

- consum mai puțină carne și să mă orientez spre un regim preponderent vegetarian. Nu știu dacă voi deveni complet vegetariană vreodată și chiar dacă o voi face, nu voi trece la un astfel de regim direct, de pe o zi pe alta, nu sunt nici ferm convinsă că acest stil alimentar este în regulă pentru noi, oamenii în general, sau că mi s-ar potrivi mie personal, dar pentru moment mai multe preparate pe bază de legume și mai puțină carne nu strică;

- să încerc o grădină de legume bio. Din păcate nu este chiar ușor de obținut, anul trecut am fost nevoiți să tratăm chimic unele culturi (ca de exemplu varza) după câteva încercări nereușite cu tratamente biologice. Pentru anul acesta mi-am propus să mă documentez mai mult pe această temă, atât despre tratamente cât și despre diversele lucrări ale solului, îngrășăminte naturale, plante repulsive și alte trucuri biologice de prevenire și combatere a bolilor și dăunătorilor pentru leguminoasele din micuțul nostru potager. Din păcate timpul și cunoștințele nu ne permit o grădină mare de legume, nici nu vrem să ne complicam prea tare momentan, însă pentru ceea ce avem nu strică ceva mai multă atenție în acest sens;

- să petrec mai puțin timp (aiurea) pe internet. Nu știu dacă și vouă vi se întâmplă, dar uneori pierd timp pe internet fără vreun scop anume, nici eu nu știu ce fac cu exactitate, ceea ce nu este nici sănătos nici util;

- sa dorm mai mult - cartile, serialele si internetul, ca tot veni vorba mai sus, imi intarzie adesea ora de culcare si am de gand sa remediez problema asta;

- să reduc stresul pe cât posibil - nu o să fie posibil chiar total, dar atât cât merge;

- să fac (și mai multă) multă mișcare -nu sunt o persoană chiar sedentară, merg destul de mult pe jos, petrec timp în aer liber și practic diverse activități ori de câte ori am ocazia (bicicletă, munte, etc), dar întotdeauna va fi loc pentru mai mult;
 
 Voi ce v-ați propus la acest capitol?

SHARE 32 comments

Add your comment

  1. Mi se par ideale planurile tale. Eu vreau in primul rand sa fac mai multa miscare (mult mai multa), cu ceaiurile am inceput si eu de ceva vreme (in special cel negru, pt ca cel verde nu-mi iese) + sa mananc mai sanatos, mai multe fructe, mai putin prajeli si fast food. Si la mine s-a instalat de ceva ani dorinta asta de a avea un trai mai sanatos, motivul sa fie oare frica de batranete? :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu eram fan ceai verde, nici acum nu pot spune ca sunt, dar in unele combinatii, ca de exemplu cu iasonia, imi place.
      Eu m-am documentat pe net despre prepararea lui si asa am ajuns sa ne imprietenim. In princiupiu, pentru a nu fi amar si a avea o aroma aparte, este esential ca apa sa nu aibe mai mult de 80° (fie o dai in clocot si apoi o lasi 5 min la racit, fie o iei de pe foc cand incep sa apara primele bule) si nu lasi ceaiul mult de 2-3 min la infuzat.

      Ștergere
  2. Impresionanta lista, mult succes in noul demers, draga Larisa. :)
    Eu nu mi-am propus nimic pentru 2016. De ce? Pentru ca nu are sens. Totul este atat de imprevizibil incat nu ma pot tine de niciun plan pe care-l fac la un moment dat. E usor sa spui ca reduci stresul. Practic, cum se face asta? Eu nu sunt genul de om care sa nu pun nimic la suflet, eu nu pot sa raman indiferenta la ce se intampla in jurul meu. Nu sunt deloc calma, ma deranjeaza si enerveaza foarte multe lucruri, asa sunt eu facuta, sa ma stresez din orice. :))
    Ceai am inceput sa beau, dar ce crezi, acum ca am vazut ca mi-au iesit analizele bune, ma bate gandul sa cam renunt la el. :P
    Citisem undeva ca e bine sa consumi, pentru tensiune si nu numai, suc de sfecla cu morcov, castravete si baby spanac. Mi-am preparat si eu de cateva ori. O fi o bautura miraculoasa doar ca are un gust infect. Nu o suport. Si am abandonat tratamentul... :P
    Nu stiu cum va fi viata mea in 2016. Nu-mi fac planuri, nu-mi fac sperante de mai bine, nu pot sa ma gandesc la astfel de lucruri. Si stii de ce? Pentru ca ar fi un stres in plus sa ma framant mereu ca aoleu nu m-am tinut de ele. :))
    Ce-o fi o fi, in momentul asta nimic nu prea mai conteaza.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Nice! Nici eu nu mi-am facut planuri multa vreme. Dar in ultimii ani m-au prins si, culmea, chiar a mers treaba :)

      Cred ca pana la urma asta este secretul cu reducerea stresului, sa fim mai zen, asa :p, mai toleranti, mai indiferenti, sa ne creem "norisorul" nostru si sa nu punem la suflet prea mult din ceea ce se intampla in jur. Usor de zis, greu de facut, ai dreptate, multe situatii neplacute nu le putem evita. Dar putem incerca.

      Cat despre ceai si alte bauturi miraculoase, daca nu iti plac nu are rost. Eu foarte multa vreme n-am baut ceaiuri decat cat eram racita :)), acum o fac de drag si incerc amestecuri bune la gust, astfel incat degustarea sa ramana o placere.

      Spor si tie la toate cele, Nice! Chiar daca nu iti faci planuri exacte ;)

      Ștergere
  3. Un grill vreau si eu, imi plac sandwich urile calde, cu legume si branza (nu mai mananc carne de aproape un an). Cica nu i chiar ok sucul de fructe, mai bune ar fi fructele intregi :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bravo pentru regimul fara carne! Ti s-a parut greu? Ai trecut asa, dintr-o data?
      Eu nu pot spune ca mananc caren in prostie, dar nici nu sunt inca convinsa ca un regim vegetarian mi s-ar potrivi. Dar faptul ma ma gandesc acolo reprezinta un pas important :))

      Ștergere
    2. brusc :-p Am renuntat cand am plecat in Asia si cand m am intors pur si simplu n am simtit nevoia. e drept ca n am fost fan inrait niciodata, mancam rar, dar, soc!, nici sotul nu mai mananca. si la el nu prea era zi fara carne. a decis intr o zi ca nu mai vrea, la vreo 2 saptamani dupa mine.

      Ștergere
    3. Super! In doi e si mai bine! Tineti-o tot asa!

      Ștergere
  4. Imi place lista ta, mi-am schitat si eu una similara. Din pacate visul meu de a avea o gradina mai trebuie sa astepte, iar pe balcon am renuntat sa mai cultiv plante aromatice, ma rezum la flori.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am incercat si eu sa cultiv plante aromatice pe balcon cand locuiam in apartament si nu prea mi-a iesit, din pacate. Nu stiu exact de ce, ca am tot vazut ca la altii merge...

      Ștergere
  5. Imi place lista cu rezolutiile tale pentru un stil de viata sanatos. Trebuie sa recunosc ca la inceput de an si eu traiesc mult mai sanatos fiindca ma ambitionez sa ma tin de lista. Apoi deja prin vara e din ce in ce mai greu de tinut sau pur si simplu nu mai imi pasa atat de tare. La inceput de an parca am asa un entuziasm de a face totul corect. Viata de familie, cariera, blog, sanatate, totul merge ca la carte :)

    Personal mi-as dori sa mananc mai multe legume si mai multe vitamine (cel putin o salata de legume si un fruct pe zi) si sa fac mai mult sport.
    In rest ceai consum din greu cel putin 1 l pe zi, dulciuri nu prea mananc (dar iubesc prajiturile, deci e drama) sucuri naturale fac cel putin de 3 ori pe saptamana (milkshake sau smoothie), prostii nu prea mananc (fiindca gatesc zilnic).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si la mine e cam la fel, entuziasmul e mare in ianuarie si scade pe parcursul anului :)). Dar apoi nu ma ambitionez nici sa ma tin de plan 100%, macar asa, o parte sa-mi reuseasca si e perfect.

      Ai dreptate cu fructele si legumele, asta as putea trece si eu pe lista. Spor si tie la bifat toate punctele!

      Ștergere
  6. Reusisem in vara sa intru intr-un ritm mai spartan de alimentatie, cu multe fructe si legume si ultima masa la ora 8 seara. Am slabit si totul a fost grozav pana s-au intors copii din vacanta, cand am fost nevoita sa gatesc mai des si sa fac si cate ceva dulce in weekend. Plus ca am intrat in viteza la birou si nervii nu fac casa buna cu dieta. Cel mai greu e cand ajung acasa tarziu si vreau sa mananc ceva gatit dupa ce toata ziua rontai pesmeti, mere si banane ...
    Asa ca, nu-mi propun prea multe, doar sa imi pastrez optimismul si starea de bine. Cand sunt fericita, totul merge struna :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu din fericire cu greutatea nu am prea avut probleme, decat invers, au fost perioade unde am intrat la "cura de ingrasare" :)). Nu-i de ras, e rau si asa.

      Din pacate ai dreptate, ritmul de viata in ziua de astazi, serviciul, rutina zilnica, sunt destul de alerte si nu ne mai permit sa mancam ce si precum am vrea :(

      Spor si optimism in continuare, Dani!

      Ștergere
  7. niciodata nu imi pun in aplicare planurile pt noul an decat pe date de...12 ianuarie. pana atunci am timp sa ajustez, sa trag chiulul de la ele, sa decid bine.
    anul asta mi-am propus doua chestiuni foarte importante pentru vitorul meu profesional si alte cateva: cel putin un smoothie cu frunze si fructe/zi, sport in fiecare zi, orice fel de miscare dar miscare sa fie, sa mai slabesc inca 10 kg pevlanga cele 27 pierdute deja dupa nastere, sa re duc dulciurile si produsele cu gluten, sa fiu si mai calma si mai tacuta:), sa ajung in Franta si sa invat sa ma machiez. Maine este 12. Sunt ready!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite ca eu cu smoothie-urile astea nu prea sunt, nu stiu de ce pentru ca n-as putea spune ca nu-mi plac.
      Cat despre sport, cam greu in fiecare zi. Eu fac mai mult cand am ocazia, gen mers cu bicicleta, mers pe jos, munte, etc, de facut exercitii acasa zilnic nu ma pot tine, iar la sala am incercat, nu-i de mine.

      Spor Eca la tot ce ti-ai propus! Si te astept in Franta pe Valea Loarei ;)

      Ștergere
  8. Planuri mele( noastre) pentru 2016 se aseamana cu ale tale : -mancare gatita acasa cat mai light, fara prajeli (sotul a mai renuntat la carne in 2011 - 10 luni acum zicea ca ar incepe anul la fel dar am primit ceva carne de curte si am zis ca are prioritate ca e de la pui crescuti in curte cu boabe), sucuri naturale sa facem in continuare (avem storcator si il folosim destul de des, sa ne tina obiceiul! desi am inteles ca fructele sunt mai sanatoase ca au fibre), sa renuntam cat de mult la zahar (in 2015 am folosit maxim 1 kilogram de zahar si muuulta miere, acum as vrea doar brun si ma tenteaza sa comand ceva indulcitor natural pe baza de stevie), ceaiuri nu beau din pacate dar as dori sa incep mai ales ca am si mai primit ceaiuri. Si cum se apropie cu pasi repezi 30-ul vreau sa incep sa fac putina miscare (as merge la tenis cu al meu sot - el merge de 2-3 ori saptamanal si as incerca si eu macar reprize de cate 1 ora la inceput). Dulciuri nu mananc decat foarte rar, nu simt nevoia de dulce si prefer migdale/alune de padure etc. Sa renunt la a mai manca junk food, asa cum am renuntat din 1 ianuarie la a mai bea Pepsi (o faceam zilnic). Cam astea sunt in mare si planurile de urmat in 2016, succes sa ai si tu, sa te tii de ele!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu admir foarte mult persoanele care reusesc sa renunte la carne, asa ca bravo sotului tau. Nu pot spune ca sunt o mare consumatoare, dar parca nici sa nu mananc deloc nu ma vad, cel putin momentan. Dar o zi-doua fara carne pe saptamana, de exemplu, nu suna rau.

      Cat despre sucurile de fructe, acum am auzit si eu ca ar fi mai bine sa consumam fructele nu sucul la storcator. In fine, nici nu mai stii ce sa crezi. Eu cel mai des fac limonada cu menta, vara. E foarte racoritoare. Iarna mai mult ceai si apa.

      Tenis suna foarte interesant, cred ca si mie mi-ar placea.

      Spor la tot ce v-ati propus, Ramona. In doi o sa fie mult mai usor ;)

      Ștergere
  9. Iti doresc sa te tii de toate Larisa! Eu nu mi-am propus nimic anul asta inafara de cateva controale de rutina legate de sanatate, pe care le-am neglijat si acum mi-am dat seama cat sunt de importante. Restul va veni pe parcurs, mai mult sau mai putin.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! Nici eu nu-mi faceam pana de curand planuri, uneori lucruri frumose se intampla si fara sa ne propunem. Ceea ce iti doresc de altfel, un an cu sanatate si plin de intamplari frumoase in 3 ;)!

      Ștergere
  10. Eu am fost suparata la sfarsitul lui 2014 ca nu prea mi-a iesit mare lucru din lista acelui an si in 2015 nu am mai scris nimic. Bineinteles ca viata a curs nestingherita si anul 2015 a fost chiar unul plin. Am avut si bucurii destule si ceva probleme si chiar si o surpriza f. mare. Adica are dreptate, Nice! Dar mie imi plac listele, deci anul acesta am revenit la ea si mi-am propus putine lucruri cu speranta ca le voi putea face si sa fie loc destul si pentru celellalte, nepropusele :) Din pacate, nu am scris nimic despre aceste preocupari referitoare la sanatate, alimentatie, echilibru, zen...insa ele sunt si la noi o constanta in dorinte si intentii. Suntem intr-un proces lent si cu ceva vechime de schimbare a alimentatiei. Nu am scos total carnea si nici nu imi propun, dar am tot diminuat-o treptat si sunt multumita cu asta. Sucuri fac cam rar si as vrea sa le indesesc. Salatele sunt nelipsite la masa, dar consum prea putine fructe si eu si copilul. La polul opus, sotul meu "rade" vreo 2 kg zilnic, cam mult, cred eu. Oare daca am printa listele acestea, asa pe la jumatatea anului si le-am pune pe frigider, birou, noptiera, om avea sanse mai mari sa nu uitam de ele ?:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mda, uneori merg alteori nu listele astea. Cum ziceam intr-un comentariu mai sus, pana de curand nici eu nu-mi faceam planuri in general si in nici un caz nu ma gandeam asa de tare la un stil de viata mai sanatos. Viata este intr-adevar imprevizibila si multe situatii nu depind de noi, dar eu zic ca merita sa incercam, de ce nu? Eu personal am mai multe sanse sa ma tin de un plan daca-l pun pe lista decat daca-l las acolo, intr-un colt al mintii.
      Spor in continuare, Mihaela! Nu suna rau nici planurile tale. Treaba cu diminuarea consumului de carne mi se pare foarte buna. Cam asta imi propun si eu.

      Ștergere
  11. Oh boy, catamai lista! Sper sa-ti reuseasca! Aia cu sorbetiera mi-a placut cel mai mult; si eu visez de mult la ea, dar nu am luat ca sa nu fac excese :D Succes si cu regimul mai fara carne, eu zic ca nu-i asa de greu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))Lasa, sa fie mai lunga ca sa am de unde alege :)). Macar o parte din ea daca respect si tot e bine pentru inceput :).

      Ștergere
  12. Sună bine planurile tale de viață (mai) sănătoasă. Și ale mele sunt tot cam pe aici. Mă bucur să aflu că nu (mai) fumezi :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt aproape 2 ani fara tigari deloc. A fost mai greu la inceput sa ma stapanesc, acum ma simt de parca n-as fi fumat niciodata :))
      Saru-mana! Spor si tie!

      Ștergere
  13. Îţi doresc să îţi îndeplineşti măcar 90% dintre obiective! Dacă iese 100%, cu atât mai bine!
    Zici nu nu-ţi place la sală - nici mie! De aceea îmi place să mă mişc în aer liber şi câteodată îmi vine să-mi iau câmpii că trebuie să stau înţepenită pe scaun, la birou, când de afară zâmbeşte cu toţi dinţii un spare primăvăratic. Da, uite ca plan 2016: mai multă mişcare!! Când nu se poate la munte, în parc.
    O-da, şi mai mult somn şi mai puţin Internet - cât te înţeleg aici!
    Cât despre ceaiul verde, i-am prins gustul acum câţiva ani şi nu mai pot scăpa de el. Mie îmi place simplu, dar şi în combinaţie cu iasomia e super. În rest, bag în mine multe alte tipuri de ceai.
    Despre carne... ce să zic? nu sunt o mare amatoare, dar nici nu o refuz - dacă îmi pui alături o salată sau/şi altă garnitură; şi aşa am fost mereu, nu m-am luat după trenduri :)
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am incercat sa merg la sala in mai multe randuri dar nu-i de mine. Tot mai motivata ma simt in aer liber. In plus mi se pare plictisitor sa alerg pe o banda cu ochii pe pereti :))

      Tu ai noroc ca ai muntele aproape si poti da fuga in weekend. De mine e cam departe :(, merge doar in vacante. As putea mai sa ies mai mult cu bicicleta in schimb, dar de multe ori n-am cu cine si singura mi-e mai greu sa ma mobilizez :D.

      Ștergere
  14. si eu vreau mai sanatos, cam scartai...vorba doctorului din 1001 de dalmatieni...nu mai am 80 de ani :)))

    RăspundețiȘtergere
  15. Imi place tare mult articolul. E o lectie buna: liber sa mananc si sa fac ce vreau, zic. Atata timp cat imi cunosc corpul si il ascult, fara sa fac excese, imi sunt cel mai bun medic :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, ai dreptate, totul este permis atat timp cat nu facem excese. Ma bucur ca ti-a placut :)

      Ștergere

© BLOGUL LARISEI · THEME BY WATDESIGNEXPRESS