O altă plăcere a sezonului cald la curte, pe care nu am mai inclus-o în articolul de săptămâna trecută, este grădina desigur, în special fructele și legumele proaspete, dar mai ales gustoase, producție proprie. Deși locuim într-o zonă preponderent rurală (Amboise este oraș, dar vreo 80% din populație locuiește la casă) foarte puțini se mai îndeletnicesc pe aici cu grădinăritul, mai exact rar vezi o legumă sau vreun pom fructifer în curți. Pe de o parte este firesc să fie așa, oamenii nu sunt agricultori, au serviciu, treburi, obligații, iar grădina cere muncă, disponibilitate și mai ales chef. Foarte căutate aici sunt casele cu o curte mică, suficientă pentru a te bucura de viața la țară fără prea multe complicații: câteva flori, ceva arbuști, doi-trei pomi pentru umbră și-n rest iarbă cât vezi cu ochii. Apoi mai este vorba și despre comoditate, desigur, mulți preferând să stea mai degrabă cu fundu-n canapea și ochii-n televizor decât să facă puțină mișcare, dar asta este deja o altă problemă a societății contemporane. 


Nici noi nu avem o grădină mare, dar, în afară de partea ornamentală, loc de două-trei legume s-a găsit. Ar fi și păcat să nu se fi găsit, spațiu avem, pasiune suficientă, iar calitatea recoltelor nici nu se compară cu ce găsim la supermarket. Chiar la piață dacă stăm bine să ne gândim, aici nu mai există « țărani » care să vândă producția proprie, ci doar comercianți care cumpără și vând mai departe. În plus normele europene sunt musai de respectat, toți ardeii și toate roșiile arată la fel, cam greu să găsești altceva sau să redescoperi gustul de altădată. E drept că sunt ferme, unde legumicultorii cultivă pe suprafețe mari și de unde poți cumpăra și cantități mai mici, în funcție de cât ai nevoie. La unele chiar intri și culegi singur, plătind cantitatea cu care ieși, mâncatul pe tarla rămânând gratis. Sigur că toate aceste ferme sunt varianta ideală, însă distanța față de casă, drumul, timpul pe care culesul îl cere, fac adesea (din păcate) cumpărăturile la supermarketul de la colț mult mai la îndemână. 

Nu avem chiar toate cele necesare în grădină și nici nu avem de gând să punem, dar avem câteva de care să ne bucurăm. Anul acesta din păcate am stat cam prost la capitolul grădinărit, el nu a avut timp, eu nu am putut să mă întind prea tare la activități fizice și nici natura nu ne-a ajutat prea mult, din iunie și până în septembrie n-a căzut nici măcar o picătură de ploaie. Am udat desigur, chiar ne-am făcut un sistem automat să nu stăm cu furtunul în mână seară de seară, dar producțiile nu au fost nici pe departe așa cum ne-am propus. Cu toate acestea am obținut câte ceva, printre care: 


-muuulte roșii, specialitatea noastră de altfel, foarte gustoase. O parte le-am consumat proaspete în salate, restul, adică vreo 15 kg, le-am pus la congelator pentru iarnă. Nu mă amuz cu conserve, sucuri, bulionuri etc. Congelatorul e sfânt! 
-câteva vinete care au mers și ele tot la congelator, după ce au fost coapte pe grătarul din curte; 
-ceva gogoșari-în sfârșit!- că anul trecut au fost o catastrofă; 
-varză pentru murat, cu greu și anul acesta, după ce am tratat-o de nenumărate ori contra diverșilor dăunători; 
-castraveți, foarte puțini față de anul trecut, doar de poftă pentru salate și câteva borcane în saramură pe care le-am ras de cum s-au făcut; 
-ierburi aromatice, desigur, cele pe care le consumăm noi (mărar, pătrunjel, cimbru, rozmarin, leuștean, tarhon, etc) 
-ceapă și usturoi verde la începutul verii 


Apoi, am avut o producție bună de pere, anul acesta reușind chiar să facem gem, că vorba aia, ce să facem cu ele în afară de ce am mâncat, doar nu era să le aruncăm, alune, din care am băgat la ghiozdănel cantități industriale, cât n-am consumat adunat în toată viața mea de până acum, pus două-trei smochine, de poftă. Pomi fructiferi n-avem mulți deocamdată, dar intenționam să punem, toamna asta.


În rest, ornamental vorbind, în afară de lavandă, grădina n-a fost în top. Daliile au fost cam amărâte, nu știu ce nu le-a priit, dar o parte nu au ieșit, altele nu au crescut cum trebuie; jardinierele la fel, deși udate mare parte din floricele nu au supraviețuit peste vară, iar plăntutele de lângă bazin (gol și anul acesta) nu au dat randamentul la care m-am așteptat.  



Om vedea la anu'!
SHARE 19 comments

Add your comment

  1. E chiar foarte bogata si mandra!

    RăspundețiȘtergere
  2. Din ce se vede in poze, gradina a rodit si a inflorit superb. Nu sunt toti anii la fel. Nici eu nu ma laud cu multe recolte in vara asta si presupun ca motivul e ca n-am udat destul. Mai precis am avut doar rosii in gradina :) Si sunt recunoscatoare ca am mancat salata toata vara.
    Dar ne facem curaj pentru anul viitor, nu-i asa ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inseamna ca noi avem asteptari prea mari :)).
      Ai dreptate, nu in toti anii e la fel. Din pacate verile aici au devenit foarte secetoase si caniculare in ultimii ani. Udam, dar soarele tot arde plantele toata dupa-amiaza.

      Ștergere
  3. E foarte bine si frumos ce ai postat! Si foarte adevarat ai nevoie de timp si pasiune sa faci gradinarit.Cu pietele cu produse de ,,tarani,, nu cred, se vad ca sunt cumparate si revandute ca si la noi in piete!Acum sunt in vizita la o prietena langa Bordeaux si are o recolta de rosii romanesti,vinete, ardei, dovlecei o placere!
    Asa ca bon couraje!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In principiu cam asta am observat si eu, daca vrei sa manci ceva bun si de calitate trebuie sa-ti produci singur. Eu mai frecventez si pietele locale, dar sincera sa fiu nu prea vad diferente fata de supermarket decat foarte fooarte rar.
      Merci ;)

      Ștergere
  4. e minunata recolta voastra! va admir pentru munca si aveti toate aprecierile mele!
    Si la mai mare!

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu n-am plantat nici o leguma anul asta...si bine am facut. Déjà ca toata lumea de pe aici a avut recolta de rosii compromisa din cauza de mildiou (cauzata de ploile din mai-iunie). Apoi, stiam ca plecam 3 saptamini in Ro in iulie. Cind ne-am intors am gasit toata gradina (aproape de tot)pirjolita. Noroc ca n-am stat mai mult!
    Jual

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, cam greu sa impaci plecarile cu gradina, mai ales ca verile sunt din ce in ce mai toride. Noi vara asta n-am fost plecati, iar anul trecut am facut vacantele in mai si in septembrie cand oricum nu mai era de lucru.
      Spor in continuare si mersi de vizita!

      Ștergere
  6. As vrea sa am si eu o gradina amarata ca a ta! Noi am pus rosii cherry anul asta pe balcon si am avut parte doar de cateva, nici macar de o salata nu au ajuns. Am mai avut patrunjel, rozmarin si busuioc. S-au uscat cate un pic, patrunjelul a fost cel mai rezistent. Sa vedem daca mai punem si la anul.
    P.S. Si cine m-a pus oare sa te citesc, ca mi-ai facut pofta de castraveti in saramura ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie nu prea imi ies aromaticele in ghiveci :(. Si acum imi mai sadesc pentru iarna, le tin pe pervaz sau in bucatarie cand e frig, dar fie nu ies, fie se usuca... Am incercat si varianta plantelor deja cumparate in ghiveci dar nici asa n-a mers prea bine. Tu cum faci?

      Ștergere
    2. In ultimii doi ani le-am cumparat deja puse in ghiveci. La sfarsitul verii si-au dat sufletul, nu am ajuns niciodata cu ele pana in sezonul rece. Saptamana trecuta am luat o legatura proaspata de busuioc de la furnizorul nostru local de legume si l-am pus l-a uscat intre foi de ziar. Macar asa vom avea o oarecare aroma in mancaruri, chiar daca nu e proaspat.

      Ștergere
    3. Aha, inteleg. Eu am mai pus la congelator in pungulite, dar ma tot gandesc cum sa fac sa am proaspete mereu la indemana...

      Ștergere
  7. Felicitări pentru înțelepciunea de a vă bucura de lucurile simple care ne fac viața mai frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim! Facem ce putem, altfel am muri asteptand mari evenimente care nu vin probabil niciodata :D

      Ștergere
  8. Buna ziua, chiar daca ne "mananca" mult timp, in fiecare an, gradina reprezinta un loc de recreere, de relaxare atata timp cat lucram acolo cu placere, felicitari pentru tot!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, placere sa fie si toate ies bine :). Multumesc!

      Ștergere
  9. Bună,Larisa! Îmi place blogul tău, m-am plimbat puțin prin Corsica și acum îți admiram grădina. Felicitări! Pentru grădinărit, îți recomand documentarul excepțional de mai jos: http://www.backtoedenfilm.com/

    RăspundețiȘtergere

© BLOGUL LARISEI · THEME BY WATDESIGNEXPRESS